Information vid inflyttning eller utflyttning

Syftet med denna information är att göra det tydligare för dig som ska flytta in eller ut. Genom att gå igenom nedanstående punkter säkerställer du att du tagit del av viktig information samt vidtagit de åtgärder som eventuellt krävs.



Inflyttning

Telia

För att få tillgång till Telias tjänster måste medlem aktivera sig på Telia genom att uppge adress och lägenhetsnummer. Det går också bra att ringa 020-20 20 70 för hjälp.
Telia rekommenderar att detta görs cirka 14 dagar innan inflyttning och efter att tjänsten aktiverats skickas hårdvaran ut.

Vid problem eller ytterligare frågor vänligen vänd er till Telias kundtjänst. 


Nycklar

När du flyttar in skall du erhålla nycklar till följande lås från säljaren:

  • entré/cykelrum/lägenhet
  • sjutillhållarlås
  • källargång/matkällare
  • postbox i entrén
  • hänglåsen på källar- och matkällarförråden (Om hänglås lämnas kvar.)
  • Aptus-brickor


Parkeringsplats

Parkeringsplatserna följer inte med lägenheten utan du får själv ställa dig i kö för en plats. Tyvärr kan inte detta göras innan tillträdet. Mer information finns på sidan Parkeringar.


Inloggning på Aptus

För att kunna boka tvättstugor och lokaler behöver du få en inloggning till bokningssystemet från säljaren. Om du inte fått det kan HSB kund- och medlemscenter hjälpa dig. Mer information finns på sidan Bokning och behörighet.


Porttelefon
Via porttelefonen i entrén kan besökande ringa till dig och om det är någon du känner så kan du öppna entrédörren från din telefon. Telefonnumret ändrar du själv när du är inloggad i bokningssystemet. Mellan klockan 21.00 och 06.00 är det endast möjligt att släppa in besökare via porttelefonen genom att gästen manuellt slår det nummer som är kopplat till funktionen. Tryck in telefonnumret med knappsatsen och avsluta med "OK".


Renovering och ombyggnation av lägenheten

Det finns en del regler för renovering och ombyggnation av lägenheten och i vissa fall krävs det ett tillstånd för det du vill göra. Mer information finns på sidan Renovering och ombyggnation.


Bostadsrättstillägg

Föreningen har tecknat bostadsrättstillägg för samtliga lägenheter. Vanliga hemförsäkringen måste du dock själva teckna i valfritt bolag. Mer information finns på sidan Bostadsrättstillägg.


Trivselregler

På sidan Trivselregler finns en hel del matnyttig information för dig som är nyinflyttad.



Utflyttning

Telia

Vid utflyttning måste medlem avsluta sina tjänster hos Telia genom att kontakta 020-20 20 70 och uppge det datum tjänsten ska upphöra. Därefter skickar Telia en retursedel för retur av både router och digitalbox. 

Vid problem eller ytterligare frågor vänligen vänd er till Telias kundtjänst. 


Nycklar

När du flyttar skall du lämna nycklar till följande lås till köparen:

  • entré/cykelrum/lägenhet
  • sjutillhållarlås
  • källargång/matkällare
  • postbox i entrén
  • hänglåsen på källar- och matkällarförråden (Om hänglåsen lämnas kvar.)
  • Aptus-brickor

Övriga nycklar till t.ex. tvättbås och hobbyrum skall lämnas tillbaka till föreningen.


Parkeringsplats

Parkeringsplatserna sägs upp automatiskt när du säljer lägenheten men det kan även göras via HSB kund- och medlemscenter.


Inloggning på Aptus

Lämna över inloggning till bokningssystemet till köparen.